Блог

job-3681036_640

Хто такі рекрутери і де вони «виробляють» кандидатів

Чим успішніша компанія та чим стрімкіше вона розвивається, тим більше нових людей потрібно шукати її керівнику (чи власнику).  Звісно, це морока, адже потрібно, як правило, негайно чи «на вчора». Але не варто забувати: це ще й «приємні клопоти», адже нові вакансії свідчать про те, що компанія росте, кадри оновлюються і нові люди обов’язково принесуть з собою нові ідеї.

Отже, ви керівник, якому потрібна людина в «гарячий» проект. Ви вже розмістили текст вакансії на сайті компанії, півдня читали пропозиції кандидатів, ще півдня гуглили інформацію про рекрутингові  агентства і нині у вашій голові «змішалися» кандидати, компетенції, соцпакети та особливі побажання начальника відділу. Don’t panic! Беремо філіжанку кави і спокійно міркуємо: як знайти кандидатуру?

Тож, хто такі рекрутери? Поговоримо «про це»

Ми абсолютно впевнені, що після коротких самостійних пошуків ви схиляєтеся до думки, що підбір кандидатів на вашу посаду варто доручити профі і саме зараз намагаєтеся зрозуміти, хто такі рекрутери, що вони роблять та – кого з «пошуковців»  обрати.

Відповісти на ці запитання просто. Одразу скажемо: рекрутер – той, хто шукає потрібних людей в компанію і, відповідно, основна його функція – знайти людину на вашу вакансію швидко, якісно, і максимально ефективно. Тому «пошуковцю» ви можете (і повинні) сказати все (ну, крім таємниць у особистому житті, звісно). Чим чеснішою буде розмова, тим відповідніших людей ви отримаєте. Потрібні трудоголіки на роботу нон-стоп у певному проекті? Так і кажіть, без банальностей про «очі, які горять» та «закоханості в компанію». Але будьте готові також відповідно платити, адже просто так на потогінні умови людина не піде.  Якщо будете чесними –  рекрутер не помилиться і не приведе в компанію кандидата, який, наприклад, хоче вибудовувати кар’єру, але не готовий днювати і ночувати на роботі.

Для того, щоб виконувати свою основну функцію, рекрутер повинен мати цілком конкретні компетенції. Основні з них такі:

  • володіти техніками сорсингу і рекрутингу; 
  • вміти користуватись технологіями для рекрутингу, які, до речі, постійно змінюються;    
  •  бути пунктуальним і обов’язковим;  
  •  вміти вести переговори, комунікувати; 
  • правильно оцінювати потреби замовника; 
  • бути уважним до деталей, ретельно відбирати кандидатів на вакансії, дбати при цьому і про відносини з кандидатами.

Це все потребує досвіду, постійного навчання та володіння кращими світовими методиками з рекрутингу. Іншими словами – якщо ви шукаєте рекрутингове агентство, звернуть увагу на досвід роботи, знання «нюансів» і можливостей ринку. А також не соромтеся уточнити – коли будуть перші кандидатури. Якщо рекрутер обіцяє їх за тиждень, але зобов’язання не виконує, без сумнівів «закругляйтеся» і шукайте профі. 

«Правою ногою розбиваю сім цеглин»

Для того, щоб скласти враження про агентство, можна поцікавитися – які запитання ставлять рекрутери кандидатам? Якщо це стандартні «Ким ви бачите себе в компанії через 5 років?», – шукайте інших наймарів. Для прикладу: якось одну кандидатку на вакансію керівник одного з друкованих ЗМІ дві години протримав у приймальні (він довіряв лише власній інтуїції і самотужки «підшуковував» кадри). Потім попросив заповнити анкету, у якій було запитання: «Які ваші сильні сторони?». «Правою ногою розбиваю сім цеглин!», – відповіла кандидатка. «А слабкі?». «А лівою – не можу!», – відповіла вона.

Дівчина вирішила, що робота, як і театр, починається з «вішалки» і в цьому виданні вона не зустріне ні поваги, ні нових креативних підходів.  І була права. Тому звертайте увагу на запитання, у професійних рекрутерів вони – професійні. 

Одна з методик професійних рекрутерів – інтерв’ю за компетенціями. Кандидату ставлять запитання про його минулий досвід. Наприклад:   “Над  якими проектами ви працювавали останні п’ять років на посаді проектного менеджера?”. “Якого розміру були компанії, якими ви керували?”, “Скільки статей на місяць ви пишете? На які теми?”.  “З якими індустріями  працювали?”.  Відповіді на ці питання не можуть бути “поганими” чи “добрими”, “правильними” чи “неправильними”. Вони або відповідають потребам компанії, або ні. Кандидат розповідає про свій досвід,  рекрутер звіряє відповіді з вимогами замовника. Якщо кандидат на посаду генерального директора в компанію великого розміру (штат від 400 осіб), має досвід лише в маленьких організаціях (до 50 осіб), то він точно не підходить (бо процеси у великих і маленьких компаніях зовсім різні).  Якщо кандидат на проектного менеджера працював у сфері автомотів, безпеки та медицини (і має чудові результати роботи), а для  замовника критичним є досвід з e-commerce, – цього кандидата не запрошують на подальші етапи. 

Чи вміє пан грати на скрипці?

Найкраще зрозуміти суть і сенс рекрутингу можна за допомогою «прояснення» найпоширеніших міфів і стереотипів, якими рясніє суспільна думка. Один з найосновніших: чимало людей думають, що для того, щоб стати, наприклад, рекрутером у ІТ (де, як багато хто вважає, не заробляє лише лінивий), достатньо зробити гарну фотку для Фейсбуку  і написати двом кандидатам про «вакансію мрії». На жаль, принцип «Чи має пан грати на скрипці? Не пробував, може, і вмію», тут не спрацьовує. Робота рекрутера вимагає зусиль, часу, стресостійкості (бо тобі весь час говорять «ні!» замовники й кандидати) та професійності. 

Де знаходиться «фабрика кандидатів»?

Ще один міф – «спеціальні бази кандидатів». Частенько замовники думають, що, оскільки рекрутингове агентство працює за гроші, то кандидатів «бере» не з ринку праці, а зі «спеціальних списків» чи навіть «фабрики кандидатів». Але ні. Секрети фахового рекрутингу – у наполегливому пошуку кандидатів, оцінці їх компетенцій та відповідності.

Втім, бази кандидатів у кожного рекрутера-не-новачка,  справді є. Але він ніколи не покладатиметься лише на них. Бо знає: будь-яка база має здатність застарівати. Хороші фахівці «ростуть», отримують підвищення, а якщо не отримують підвищення, то знаходять іншу компанію і досягають кар’єрних висот там.

Чудовий кандидат. Дайте два!

Ще одні стереотипи, які, ми впевнені, ніколи не виникнуть в голові нашого замовника, але частенько «зринають» на форумах та в обговореннях: «кожен може бути рекрутером», «рекрутери завищують вартість своїх послуг» та  «там потрібно платити наперед».

По-перше, послуги агентству оплачуються лише за виконану роботу, кандидат виходить на роботу і лише тоді компанія сплачує за його пошук. Тобто платити наперед не потрібно.

По-друге, сказати, що робота рекрутера не така вже й складна і якісних кандидатів знаходити просто, може лише дуже далека від цієї професії людина.  Рекрутери-профі розкажуть вам про так звану «проблему першого кандидата». Агентство працює, знаходить кандидата на вакансію і подає замовнику. Досвідчений керівник, котрий уже має досвід співпраці з рекрутерами, розуміє, що це найкраща кандидатура і починає працювати з людиною. Менш досвідчений, буває, думає: «О, кандидат справді хороший, але, мабуть, там іще багато таких. Тому хай пришлють ще, а я обиратиму». Таке трапляється доволі часто з “молодими” компаніями, рекрутери знають про цей феномен і намагаються подавати як мінімум дві кандидатури (навіть коли кандидатури не однакові за відповідністю до вимог), щоб замовник міг порівняти і обрати.

Міф про «великі гроші та малі зусилля» також не вартий виїденого яйця.  Кожен рекрутер-профі знає: для того, щоб закрити, наприклад, вакансію в ІТ, список кандидатів має налічувати від 200 до 400 людей. Це ті, що можуть підійти за досвідом і компетенціями. Серед них рекрутер шукає зацікавлених.  З двохсот кандидатів таких, як правило,  15-30 залежно від вакансії. З ними потрібно поспілкуватися, уточнити, чи справді вони мають потрібний досвід, в яких проектах застосовували професійні компетенції. На фінальну пряму виходять приблизно десять кандидатів. Але й тут можливі «сюрпризи», і хороший рекрутер до них завжди готовий. Хтось каже, що йому не подобається офіс. Когось не влаштовує режим праці, ще хтось мріє про віддалену роботу. Нюансів може бути безліч. Щоб закрити вакансію в ІТ, агентство AboutHR подає в середньому 3-6  кандидатів. Щоб їх знайти –  потрібно «перелопатити» гору інформації, вивчити резюме, поспілкуватися «вживу». Це надзвичайно енергозатратна робота.

Такий пошук називають «воронкою кандидатів». Щоб закрити одну з останніх вакансій, наприклад, потрібно було «вивчити» резюме 440 кандидатів. 39 з них зацікавилися, десять передумали в процесі спілкування, ще десять виявилися «надто дорогими», решта не підійшли за рівнем англійської, стеком технологій чи просто прийняли іншу пропозицію роботи. В результаті рекрутер подала замовнику три кандидатури.

Втім, любителі економити можуть поекспериментувати: знайти на ринку фрілансера, найняти його за півціни і… отримати таку купу пропозицій, яку просто нереально «розгребти».  Звісно, ви можете так зробити, але ми не радимо.

«Дешева рибка – погана юшка»

Ще один міф: рекрутери знайдуть спеціаліста, який працюватиме «за копійки». Він виник у перші роки роботи рекрутингових агентств і пояснювався бажанням «відбити» витрачені на підбір персоналу кошти. І хоча й нині зустрічаються клієнти, які хочуть отримати, образно кажучи, «Мерседес» за ціною «Запорожця», але цей міф усе ж відходить у минуле. Досвідчені керівники знають, що фахівці, яких підбере хороше рекрутингове агентство, обійдуться дорожче. Так, доведеться заплатити агентству, але воно зробить усе швидко і якісно, а замовник зекономить час та ресурси  (та отримає три місяці гарантії). 

Є й ще одна особливість сучасного ринку праці, яку потрібно враховувати рекрутерам та власникам бізнесу при пошуку кадрів: “дорогі” фахівці (іншими словами – справжні профі) змінюють роботу не тому, що в іншому місці їм обіцяють більше, а тому, що хочуть взяти участь у цікавому проекті,  опанувати нову сферу, попрацювати в крутій команді. Це свідчить про “дорослішання” суспільтва, про хороший рівень українських спеціалістів (особливо у креативних індустріях, ІТ тощо). А рівень заробітної плати і так має бути – ринковим!

…Насамкінець нашої розмови за кавою скажемо оптимістичне: ми впевнені, що ця розповідь стане вам у пригоді, і ви знайдете наймарів, які майстерно  з’єднають талановитих фахівців і ваш бізнес.  

Хороша новина в тому, що хороші рекутери є, і вони вас не розчарують.